۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

هنر مختصر گویی در روایت - اعتصاب غذا (استیو مک کوین) - 2008

(ترجمه نوشته ای در مجله بیگ پیکچِر نوشته جِز کانلی)

اعتصاب غذا


اعتصاب غذا


اعتصاب غذا


اعتصاب غذا

دستان نگهبان زندان در "اعتصاب غذا" - معرفی بدون کلام

شاتها مِتد رایج برای معرفی شخصیت و روایت هستند. فکر کنید چند بار روتین صبحگاهی شخصیت مرکزی را دیده ایم، آنها را در حال پوشیدن لباس نمایش می دهد با تمام جزئیات مشخصه های شخصیت که به دقت گزینش شده اند. (به عنوان نمونه روتین اسکار شیندلر بستن کراوات، دکمه سر آستین، دستمال جیبی و نشان نازی روی برگردان یقه کت را در برداشت). این مِتد به ندرت در کاربردی تند و تلخ همانند "اعتصاب غذا" اتخاذ شده است.

یکی از شاتهای ابتدایی مرد خانواده را در برابر آینه حمام خانه اش نشان می دهد که با کلوزآپ محصور کننده ای از دستانش در سینک دستشویی ادامه می یابد. بندهای انگشتان از زخمها و جراحتهای تازه التیام یافته، که منشا اش نا معلوم است، رنج می برند. حلقه ازدواجی در کنار بُرس ناخنی قرار گرفته است. بعد ازشستن، می بینیم که دستانش دکمه های پیراهنش را می بندند، حلقه دوباره به انگشت برمی گردد، زخمها خشک شده اند.

در می یابیم که مرد، نگهبان زندان در ایرلند شمالی در سالهای 1980 است. حلقه در گنجه کارمندی گذاشته می شود و دیگر بار می بینیم که دستها در دستشویی دیگری شسته می شوند، این بار خونی از زد و خوردی تازه آب را صورتی رنگ می کند. در حین سیگار کشیدن در فضای بیرونی، بندهای انگشتان نشان داده می شوند ، خراشیده شده و متورم از تنبیه زندانیان، آنچه آنان لحظه ای پیش بر سر زندانیان آورده اند، نشان داده نمی شود. فیلمسازی ای بی عیب اما مخوف.

هیچ نظری موجود نیست: